reacties

l4lwybschuit

maandag 13 april 2015

duointerview: tijd en prioriteit/tijd

Afgelopen donderdag 9 april heb ik een duointerview gehouden met 2 collegae van Fontys BEnT. Ik heb voor hen gekozen omdat zij lid zijn van de curriculumcommissie. De CC heeft de rol om het curriculumbewaking en - ontwikkeling. Een collega is een oud mli student. Hij had dus ervaring met het scenariodenken. Voor de andere collega bleek het toch nog niet eenvoudig om feedback te geven. Dat kwam vooral door beperkte onderwijskundige achtergrond en de onbekendheid met scenariodenken dat gericht is op de verre toekomst. De korte termijn en het hier en nu is beeldvullend: zoveel te doen! Dan is er ook weinig ruimte om verder weg te denken. Tijd en prioriteit hebben van alles met elkaar te maken. Maar om te gaan spreken over prioriteit is er op gebied van waarden een dialoog nodig. Ik weet niet of ik degene moet zijn deze dialoog start.
Binnenkort heeft het management van Fontys BEnT een studiedag met als thema 2020. Dan zal het scenariodenken vast meer vorm gaan krijgen. Ik heb de rede van prof. Geert van Dam gestuurd (maar geen reactie erop gekregen). Ik zal eens navragen: hoe is het gegaan?
Het verslag van het interview ligt nu ter goedkeuring bij de collegae. Na goedkeuring zal ik het linken/posten. Is inmiddels gebeurd.

Neerslag interview met
Raymond Burgers (teamleider en lid curriculumcommissie) en
Sergo van Lieshout (docent en lid curriculumcommissie)
Door Wyb Schuit, student MLI


·         Welke van de 4 scenario’s zou je kiezen als meest gewenste scenario voor de toekomst van BEnT?  
RB: Qua Titel: leren voor het leven, qua inhoud leren voor beroep. Dynamische kwadranten hebben de voorkeur.
SL: Dynamische kwadranten hebben de voorkeur. Leren voor beroep.

·         Op welke wijze past het gekozen scenario al bij bestaande ontwikkelingen en innovaties in onze onderwijssector?
RB: De samenwerking met bedrijfsleven. Dat is een speerpunt in ons beleid.  De profilering biedt de mogelijkheid om in 30% van de opleiding de eigen regionale betrokkenheid vorm te geven.  We hebben goede contacten met stage- en afstudeerbedrijven. En de keuze voor samenwerken in projectvorm. Deeltijd opleiding is een voorbeeld van leven lang leren.

Wat zijn je eigen mogelijkheden om een bijdrage te leveren aan het gekozen scenario?
Parkeren

·         Welke adviezen zou je, ten aanzien van het gekozen scenario, willen formuleren op het gebied van de professionalisering van je collega’s?
RB: docent wordt meer nog coach. Leren leren van de student wordt belangrijker.
SL: in een team werken, ieders deskundigheid gebruiken, de een meer op coachen de ander meer op vak, een ander op selectie van vak.
RB: de docenten zouden meer geschoold moeten worden op het gebruik van ICT.

·         Welke adviezen zou je, ten aanzien van het gekozen scenario, willen formuleren op het gebied van de inrichting en vormgeven van je eigen organisatie?
SL: gelegenheid om relatie met bedrijfsleven verder uit te bouwen. Ik zie dan bijv. dat de mensen uit het bedrijfsleven ook lessen verzorgen.
RB: de profilering die landelijk gevraagd wordt in het kader van samenvoegen van opleidingen en herkenbare domeinen waar we nu mee bezig zijn past daar goed bij.

·         Hoe zie je, vanuit het gekozen scenario, de aansluiting met het vervolgonderwijs/toeleverend onderwijs?
RB: houd de basis gelijk. Studenten moeten cognitief een goed instapniveau hebben. Qua denkniveau vooral.
SL: afhankelijk van mbo of havo/vwo achtergrond. Als er meer dynamisch wordt opgeleid kan je daar beter bij aan sluiten.
RB: Doorstroom naar WO wordt beter nu we meer verwant gaan worden doordat er meer techniek in de opleiding gebracht gaat worden (verwante opleidingen).
SL: waarschijnlijk wordt het verschil tussen hbo en WO steeds kleiner en de samenwerking steeds hechter. Misschien wel zelfde niveau en de een wat meer praktisch en de ander wat meer op onderzoek.

·         Welke maatschappelijke ontwikkelingen spelen in het gekozen scenario een belangrijke rol en  in hoeverre sluiten deze aan bij de maatschappelijke opdracht van de school?
RB: ICT en globalisering, samenwerken met bedrijven, een leven lang leren. ICT is daarbij nog een hele uitdaging voor ons.

·         Tot slot, kun je aangeven wat vanuit de belangrijkste stappen zijn die gezet moeten gaan worden op weg naar het gekozen scenario?

- studentperspectief:
RB: studenten moeten zich meer bewust zijn van hun leren, de vaardigheid van het leren en dat ze niet klaar zijn met een diploma maar een leven lang blijven doen. En leren samenwerken.
- docentperspectief:
RB: meer oog voor coachende vaardigheden. Meer kennis van het leren van studenten en daar bij aan sluiten.
WS: Samenwerkend leren van docenten.
- organisatieperspectief
SL: 21st cent skills ruimte geven in curriculum. Als het onderwijs echt dynamisch wordt betekent dat ook dat er gekeken moet worden of de indeling van een jaar erbij gaat passen (niet perse in 4 periodes van 10 weken)
RB: Faciliteren, burgerschap (opvoedende taak)











Geen opmerkingen:

Een reactie posten